02.08.2017
Поділитися: 5
  • Facebook
  • Telegram
85502

ЧИ ПІДХОДИТЬ МЕНТАЛЬНА АРИФМЕТИКА ДІТЯМ З АУТИЗМОМ?

Останнім часом з'являється все більше нових програм для всебічного розвитку дітей різного віку. Особливу популярність здобули заняття з ментальної арифметики, ефект від яких просто вражає. Діти опановують нові навички для швидких математичних розрахунків усно, із легкістю оперують багатозначними числами та досягають кращих результатів і в інших навчальних дисциплінах.

Експерти стверджують, що ментальна арифметика підвищує швидкість реакції й активізує різні розумові процеси. Логічно було б припустити, що такі заняття повинні приносити велику користь і дітям із вадами розвитку, наприклад, із аутизмом. Спробуємо розібратися, чи так це насправді.

Що таке аутизм?

Не всі знають, але колись аутизм вважався не хворобою, а швидше за все специфічним стилем мислення й поведінки людини. Однак із часом учені переконалися, що це серйозне захворювання зі специфічною симптоматикою і характерною клінічною картиною. На жаль, точні причини розвитку аутизму до сьогодні ще не встановлені, однак більшість учених схиляються до думки про генетичну природу цього захворювання.

Причини виникнення аутизму

  • Спадковість;
  • Черговість народження в родині (у четвертої за рахунком дитини ймовірність виникнення аутизму є вищою, ніж у третьої);
  • Брат або сестра з аутизмом;
  • Вірусна інфекція у матері в період вагітності;
  • Шкідливий спосіб життя у матері в період вагітності.

    розвиток дитини аутиста

Ознаки аутизму у дітей

Запідозрити в людині аутизм дуже просто - хворі мають значні проблеми із соціальною адаптацією і комунікацією. Однак замкнутим може бути й інтроверт, тому є сенс говорити про конкретні симптоми аутизму саме  як про патологічний стан психіки:

  • часткова або повна відсутність емпатії (неможливість зрозуміти й перейняти емоції інших людей);
  • ігнорування прийнятих правил поведінки (особливо близька або занадто велика дистанція зі співрозмовником, надмірний або навпаки відсутній зоровий контакт);
  • неприйняття романтичних або дружніх відносин (відсутність близьких зв'язків і контактів);
  • мовні проблеми (бідний словниковий запас, відсутність інтонацій, використання однотипних фраз і мовних конструкцій);
  • хвороблива реакція на будь-які зміни в установленому порядку;
  • наявність власних ритуалів дій (наприклад, одягатися потрібно тільки в певній послідовності, а речі розкладати тільки в певному порядку).

Часто хворі аутизмом мають неабиякі таланти і творчі здібності, проте не можуть їх реалізувати через відмову від соціальних контактів. Крім того, ситуація залежить від рівня тяжкості хвороби. Якщо люди з легкою формою аутизму можуть учитися, займатися творчістю і навіть працювати, то важка

форма захворювання робить людину нездатною навіть до елементарної соціальної взаємодії.

розвиток дитини аутиста

Особливості розвитку дітей з аутизмом

У 1943 році американські вчені почали вивчати перебіг хвороби у дітей і ввели в медицину новий термін - «ранній дитячий аутизм». Уже тоді стало зрозуміло, що такі діти потребують особливого догляду і лікування, адже на кону стоїть усе їхнє подальше соціальне життя.

Особливості розвитку дітей-аутистів:

  • відсутність пізнавальної активності (таким дітям однаково нецікаво грати з однолітками або розпитувати про щось дорослих);
  • потяг до усамітнення й уникнення близьких контактів;
  • знижений або практично відсутній прояв власних емоцій і неможливість розпізнавати емоційний стан інших людей;
  • неприйняття будь-яких змін у звичній обстановці (гостру реакцію може викликати навіть іграшка, яка лежить не на своєму місці);
  • схильність до повторення однотипних дій (наприклад, малювання нескінченних абстрактних візерунків);
  • затримка мовного розвитку (дитина не може навчитися правильно говорити, робить багато помилок у мові або вміє говорити, але не хоче використовувати мову для комунікації).

Що робити батькам?

  1. Не варто заперечувати хворобу. Адже, щоб встановити діагноз, лікарі оцінювали дитину за безліччю критеріїв.
  2. Зрозуміти і прийняти, що ця хвороба не пропаде в майбутньому. Вона буде з дитиною і з вами на все життя.
  3. З малюком необхідно багато працювати, щоб загальмувати хворобу. Звертаємо увагу не тільки на рекомендації лікарів і психологів, а й на поради інших батьків з аналогічною проблемою.

    розвиток дитини аутиста

Основні групи дітей з аутизмом

  1. Діти, які демонструють відсутність соціальної активності мало не з народження. Такі діти не просять, щоб їх взяли на руки, не дивляться в очі, не посміхаються. Навіть коли вони підростають, їх основною потребою залишається відхід від контактів з людьми і навколишнім світом.
  2. Діти, яким легше даються соціальні контакти, але які не хочуть їх заводити і розвивати. Для них характерні часті мовні повтори, потреба у виконанні певних ритуалів поведінки, напади агресії.
  3. Діти, які зосереджені винятково на власних, переважно незрозумілих іншим інтересах. В основному вони дуже конфліктні, схильні до зацикленості на певних темах у промові, іграх і творчості. Часто лякають батьків дивними і містичними малюнками.
  4. Діти з підвищеною тривожністю і чутливістю до навколишнього світу. При першій відмові або невдачі вони можуть повністю відмовитися від соціальних контактів і вимагають максимальної підтримки дорослих для відчуття власної безпеки.

Практично всі форми аутизму піддаються корекції в тій чи іншій мірі. Головне - знайти правильний підхід і створити комфортне середовище для розвитку дитини.

 особливості розвитку дітей аутистів

Як аутизм впливає на розумові здібності?

Розвиток дитини-аутиста відбувається хаотично. На ментальному рівні основна ознака аутизму - нерівномірний психічний розвиток. Наприклад, дитина може чудово малювати або з легкістю вирішувати математичні рівняння, однак не може самостійно помитися або зав'язати шнурки.

Таким дітям важко зосередитися і сконцентруватися на конкретних предметах. Їхня увага швидко розсіюється - кілька хвилин тому малюк почав грати кубиками, а тепер злісно розкидає їх по всій кімнаті. При цьому аутисти реагують на сильні візуальні і слухові подразники, які іноді можуть впливати на них гіпнотично. 

У той же час у дітей з аутизмом прекрасно розвинена механічна пам'ять - вони запам'ятовують готову схему дій і можуть із легкістю її використовувати. Однак не здатні аналізувати нову інформацію, розкладати її на логічні складові і враховувати контекст. Такі діти відчувають страх і паніку, якщо щось із того, що вони запам'ятали, «пішло не так», наприклад, якщо пропустив рядок у вірші або замінив звичний кінець казки на інший. Крім того, вони не можуть засвоїти хронологію подій або побачити причинно-наслідкові зв'язки, тому їм дуже важко передати інформацію або описати сюжет на картинці.

Крім механічної пам'яті, у аутистів добре розвинена увага, іноді навіть занадто. У їхньому мозку переплітаються всі почуті історії, фрагменти фільмів і реальні події з їхнього життя. Найчастіше скомпільовані таким чином легенди мають моторошний підтекст і не на жарт лякають батьків або інших дітей. Спілкуватися з дітьми-аутистами взагалі непросто: вони люблять відповідати фразами з фільмів або книг, просто вирваними з контексту. А ось наодинці з собою діти часто говорять, співають або складають нові історії.

особливості розвитку дітей аутистів

Як ментальна арифметика впливає на дітей з аутизмом?

Програма з ментальної арифметики побудована таким чином, що навчальні вправи можуть виконувати як звичайні діти, так і діти з вадами розвитку, зокрема з аутизмом. Крім того, такі заняття мають реальний терапевтичний ефект, адже залучають до роботи обидві півкулі головного мозку і сприяють створенню нових нейронних зв'язків між ними. До того ж, ментальна арифметика підвищує швидкість розумових процесів, покращує пам'ять, увагу, концентрацію і точність реакції.

Ефективність ментальної арифметики для дітей з аутизмом має і реальне підтвердження. У вишгородській школі Smartum вчиться маленька Ксенія, яка страждає від аутизму. Уже за три тижні навчання вона приголомшила всіх своїми успіхами. Подивитися, чого зуміла досягти дівчинка, можна в цьому відео.

Однак заняття не тільки допомагають подолати труднощі, пов'язані з особливостями психічних процесів хворих на аутизм. Дитина отримує практичні знання та засвоює нові навички без стресу соціальних контактів. Але головне, що вона отримує можливість учитися, розвиватися й готувати базу для подальшого життя.

Часто діти з аутизмом демонструють чудові математичні здібності. Вони легко запам'ятовують цифри, оперують багатозначними числами і швидко проводять розрахунки усно. Тому ментальна арифметика для них - це ще й спосіб відчути себе розумними та успішними, а отже, подолати стрес та тривожність.